Vad händer JUST NU?
I detta nu så är det planerat att plantera i vår/sommar på den mark som avverkades förra våren. I samma veva som jag läser på och kontaktat olika instanser så har det klarnat för mig bit för bit vad det egentligen har pågått under den tid som jag har varit passiv och insett att det är mycket information jag har missat! Lite surt och lite på mitt "skyll-mig-själv-konto", men men.. Bara att lära sig och gå vidare med den kunskap jag har just nu!
(null)

(null)

(null)

 
I våras avverkades en större del av ett skifte, markberedning utfördes på hösten och i år är det alltså dags att plantera. På detta skifte är granplantor beställda och har fått förfrågan om jag vill göra allt själv (självförtroendet säger "Ja, såklart, jag ska visa dem att jag kan!") eller om arbetet ska lejas bort (bekvämlighet är ju väldigt trevligt..) så jag har ställt mig "mittimilla". Det är inte alltför stor areal som ska planteras (i mitt tycke som gröngöling..), dock vore det ju väldigt trevligt att kunna dela på uppgifterna och leja bort hälften. 
 
Och det är här det tar fart i hjärnkontoret:
Gammal åkermark (bördig mark, användes som åker troligtvis för över 60 år sedan)
Gran
  • Är det bättre val ur ett ekonomiskt perspektiv? 
  • Statistik? Dåtid/nutid/framtid?
  • Vet man hur tillgång/efterfrågan ser ut om ca 50 år för granvirket?
Björk
  • Plantering eller självföryngring? Stödplantera? (hittar jag bara på ord nu?)
  • Vad finns för typ av produktion för björkvirket?
  • Statistik och tillgång/efterfrågan, samma frågor som ovan. 
  • Naturvårds/rekreationshänsyn?
Vad är alltså viktigast  och gynnar mig mest och vad "kräver" marken?
  • Producering?
  • Naturvård/rekreation?
  • Kan man kombinera både produktion och naturvård?
  • Skog med samma trädslag?
  • Blandskog?
Plantorna är redan beställda och hur "smart" är det att i efterhand (som det har blivit för mig som precis satt mig in i projektet) att kolla upp om man får säga: Är det bara granskog som planeras eller kan man lägga till björkplantering/se över eventuella självföryngringar av björk?
Och ja, frågar du mig så är det här jättekul!