Skogsbruksplan - varför den är bra att ha!
Skogsbruksplanen - eller skogsskötselplanen som den också kallas - är en väldigt bra översikt för att få en uppfattning om hur din mark ser ut! Tack vare insamlad och högteknologisk data så får man uppfattning om läget på skiftet (lite mer info kan du hitta här från Skogsstyrelsens hemsida) När man har den framför sig kan man ta beslut i följande steg:
  1. Vad och var är mest angeläget att åtgärda? (Typ, vad är mest "akut" att fixa, väntar man med de akuta åtgärderna så kan innebära onödigt extra kostnader för skogsägaren)
  2. Är skiftet "jämnt" eller består den av olika åtgärder, exempelvis en del är i röjningsfasen, en annan del är i avverkningsfasen?
  3. Hur ser den aktuella planen ut och 5-årsplanen ut?
  4. Hur ser den framtida planen ut, 10-, 20-, 50-årsplanen?
  5. Vad kan du har för nytta av marken under din verksamma period?
Vad jag vill komma fram till är att man ska våga samla på sig massa frågor och framförallt våga ta ställning till det som man tycker är relevant!
Min dröm, eller rättare sagt - mitt MÅL är att jag ska gå in på skiftena och ha en bra magkänsla! Produktion hand i hand med rekreation är vad jag ser framför mig och det är vad jag ska sträva för. Även om det just nu är som att vandra omkring i dimma så kommer det snart att klarna för mig ;).
(null)

(null)