Skogsägande "for dummies"?
Stå som ett tomt blad med noll direktiv om vilket håll man ska vända sig till är nog så körigt.
Vad ska man veta? 
I vilken ände börjar man?
Helt ärligt, vad jag har saknat är en checklista - enkelt, eller hur! Och då har jag tänkt på det här:
1. Vad har jag för mark/marker?
  • Hur ser det ut?
  • Ta fram kartor.
  • Åk ut och gå längs gränserna.
  • Dokumentera (vad är det för typ av mark, vad växer och var, typ av träd, finns jakttorn, jaktstegar, lador och vad är skicken på dessa?).
  • Beroende på vad man ser, vad tror jag skulle behöva åtgärdas? Röjning, gallring, avverkning?
  • Vad har jag för rättigheter/skyldigheter?
2. Finns det dokumentation om marken/markerna?
  • Finns något avtal, skriftligen som muntligen, om användande av marken? Som nyttjande av åkrar?
  • Ingår marken/markerna i ett viltvårdsområde (VVO)?
  • Finns det någon jaktupplåtelse? Dvs, om man själv inte jagar, har tidigare ägare överenskommit med jägare om en upplåtelse om nyttjanderätt att få jaga? 
  • Finns det ett tidigare samarbete med någon skogsentreprenör?
3. Naturvård / viltvård?
  • Finns det biologisk mångfald på marken/markerna som är unik?
  • Finns det tecken på viltvårdsskötsel på marken/markerna?
Ok, så hittills har jag tre huvudpunkter och som man kan se så kan underpunkterna bli hur många som helst, men det är så här jag hade velat ha det för att vilja lära mig. Typ en handbok "for dummies"! ;)
Nu när man har frågorna som jag tycker är viktigt just nu så går jag vidare för att söka svaren.