Kurser eller utbildningar - vad passar dig?
Det är knepigt det här som "gröngöling" att veta vilket håll man ska rikta tårna mot och börja trampa framåt. För vill man vara aktiv skogsägare så ska du ställa dig frågan: 
Vad vill jag veta och lära mig? Och framförallt:
Hur mycket tid är jag beredd att lägga ner? För - "let´s face it" - hur många skogsägare jobbar just med skog? Iofs, det har jag inte tänkt på tidigare! Jag kanske tillhör en minoritet! Skulle vara kul att veta, det kanske finns statistik men det får bli vid ett annat tillfälle.
 Nedan följer ett urval av information och länkar till både utbildningar och kurser som är bra att veta om:
 
UTBILDNINGAR
 Linnéuniversitetet - Hållbart familjeskogsbruk (klicka här)
Denna utbildning består av ett kurspaket. Man börjar med Kurs I följt av Kurs II och så kan man gå vidare enligt deras rekommendation av hur man ska följa kurserna. Ett stort plus med den här utbildningen är att du kan läsa den på distans. Visst, det krävs att några gånger få resa till olika platser i Sverige då det hålls praktiska utbildningar i skog och mark samt seminarier och nätverkande som är väldigt viktigt. 
Jag kan varmt rekommendera denna utbildning till den som är teoretiskt lagd och har lätthet för matematik, siffror osv. För några år sedan påbörjade jag denna utbildning men gick tyvärr inte klart den för att jag insåg att min styrka är att få in information och lära mig rent praktiskt och matte var en av mina svåraste ämnen att ta mig igenom i skolan. Dock skulle jag gärna prova på igen och se om jag kunde klara hela utbildningen då skogsämnet har mognat i mitt huvud så pass att jag kanske förstår bättre nu. Vem vet? 
Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) - Skogliga utbildningar (klicka här)
Vad vet jag, det kanske finns någon som får mersmak av detta och helt vill byta inriktning och bli jägmästare eller skogsmästare?
Jägmästare - 300 hp. Blir du jägmästare ska du i princip bo i skogen. Utan hus. Nä, inte riktigt men nästan! Du kan bli nästan vad som helst och jobba var som helst med denna titel i bagaget. Du kan arbeta med skogsforskning, planerare, vara rådgivare om skog i riksdagen och säkert lite till.
Skogsmästare - 180 hp. Man kan jobba som virkesköpare, konsulent, skogsinspektor och till och med kanske distriktschef.
 
KURSER
Min dröm är att jag ska kunna plocka ut enskilda delar av ovan nämnda utbildningar och läsa om dessa. Tyvärr verkar det inte funka på det sättet. Alternativ två: Skogsägarföreningar, organisationer, myndigheter.
Men först vill jag lyfta fram att SLU hade en kurs i höstas för endast tjejer mellan 16-35 år som verkar vara en slags introduktion för deras jäg- och skogsmästarprogram. Jag vet inte om den kursen kommer att hållas under 2018 men här är länken för senaste kurstillfället (klicka här).
 Du har också:
Skogsstyrelsen - statlig myndighet som tillhandahåller kurser/utbildningar i skogsägande, motor- och röjsågsutbildningar osv (klicka här)
Studieförbundet Vuxenskolan - tillhandahåller motorsågsutbildningar, skogsskötsel osv (klicka här
Studiefrämjandet - jägarexamen som innehåller inte bara examen för jakt, utan också om viltvård, jaktvård, lite skogsvård. Jag själv har läst jägarexamen och kom fram till att man får allmän uppfattning om det mesta utan att man snöar in sig. Har planer att skriva om detta i ett eget inlägg för det var jättehäftigt! (klicka här)
 
Om du redan är medlem i exempelvis förbund, skogsägarföreningar eller har kontakt med skogsägarföretag (exempel: Sveaskog, Stora Enso, Lanbrukarnas Riksförbund (LRF) ) så kontakta dem då vissa har egna kurser eller har samarbeten med utbildningsprogram.
 
Dags att ladda inför en ny vecka!