Kom igen nu då! Stöd och bidrag!
I november hade Skogsstyrelsen en informationskväll att upplysa om lövskogens värde och att markägare i just det här skulle kunna satsa på lövskog, få en bild av markens naturvärden och i samma veva ha möjlighet att via Landsbygdsprogrammet kunna ansöka om stöd och bidrag.

Vem vill missa den här chansen tänkte jag!

Så, syftet med informationskvällen var att i det disktriktet som jag befinner mig i så har norra delen stora förutsättningar att markägare ska få vetskap om vilken betydelse lövskog har för vildlivet och vad för naturvärden som markägarna besitter. Just det här distriktet består av stora ytor av gammal åkermark som man planterade barrträd för x antal år sedan (avverkningstider just nu, så ca 60 år sedan, gissningsvis?).

Kom därför ihåg detta:

Hur gynnar det mig och marken jag äger? För i slutändan är det ju du som markägare som ska stå längst fram och veta att dina val är det bästa valet för just dig! Är det någon annan som kan dra fördel av just dina val är det ju alltid trevligt men du ska inte gå lottlös som markägare!

Vad har jag som markägare för rättigheter/skyldigheter? För att ta del av stöd och bidrag så ska man ju självfallet gå igenom krav, man har skyldigheter helt enkelt. Men man ska inte glömma att då borde det ju finnas rättigheter som markägare

Hur ser avtalet/överenskommelsen/ersättningen ut? Innebär överenskommelsen att lövskogen ska främjas för det kulturella värdet? Rekreationsvärde? Gynna "utseendet" för kommunen och dess turism? Innebär detta att jag inte får röra skiftet alls? Självförsörjning som att ta ner något träd för ved att värma upp hushållet med?

 Här kommer min gissningslek baserat på den information jag fick:

Det disktriktet jag befinner mig i är precis vid riksväg 70. Bilvägen har ju inte varit direkt lummig och "go" att åka igenom pga barrträden som hade vuxit så höga och stora. Dryga hälften av dessa skiften har genomgått sina respektive avverkningar och poff! så är det ljust. Det som fattas nu är träd. Vad för träd? Jo, lövträd.

Vad jag inte visste innan men som jag vet nu är att gammal åkermark egentligen är bättre att odla och producera lövträd på. När senaste planteringen utfördes så var det "enkelt": Barrträd (gran och tall) är bra virke att producera, det genererar bra pengar (även om den befintlige markägaren med viss sannolikhet inte är vid livet när det är dags att avverka skiftet) och barrskotten ska därför planteras ner. Punkt. Man tog inte hänsyn till att analysera om det verkligen var bra för träden att växa just där, jag använder här ordet "tvångsplantering".

I och med detta vill Skogsstyrelsen och kommunen upplysa om att det finns mängder fördelar att istället gynna lövskog. Istället för att "tvångsplantera" trädskott som egentligen inte hör hemma på gammal åkermark så främja istället lövträd.

Så, i mitt fall är det väldigt enkelt: Jag som aktiv skogsägare har som mål att ta del av en produktion som marken genererar. Jag vet fortfarande inte om detta projekt innebär att jag "lånar ut" marken för ett visst antal år (säkerligen mellan 20-50 år) som kanske innebär att jag inte får röra marken. Alls. Är bidraget/ersättningen en rättvis summa eller endast en symbolisk summa? 

Som sagt - det ska inte vara enkelt för då blir det ingen utmaning ;)