Skoglig grunddata!
Ett "verktyg" som är finemang att ha när man vill ta reda på mer om den skog man äger. Skoglig grunddata består av laserskannad data från Lantmäteriet i kombination med provytedata från Riksskogstaxeringen (institution för skoglig resurshushållning vid SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet)) som redovisas med bl.a. kartor och statistik över den mark man äger.
Ok, jag är väldigt känd för att snöa in mig på sådant jag inte har en blekaste aning om. Men för att förstå vad jag har att göra med så är jag ju nyfiken. Försöker ju se det som gåva men ofta kan det bli en börda, haha... Så för att förstå Skoglig Grunddata så gjorde jag en mindmap. Efter att ha betraktat den så är det då inte konstigt att man som intresserad skogsägare kan bli förvirrad..
(null)

Oj, nu hörde jag en massa tyckanden: Ge dig inte in i sånt du inte vet om! Lämna det till dem som vet och kan! Men!! Då undrar ju jag; Varför ska jag då ha skog om jag inte vill vara insatt? Den allmänna kännedomen är alltid bra. Om jag sen väljer att rikta in mig och läsa på om det som är relevant är väl upp till mig och inte minst ett självklart ansvar man borde ta som skogsägare?
I alla fall, den skogliga grunddatan borde väl vara ett utmärkt redskap att använda när man gör en skogsbruksplan? Att få en översikt som påvisar åtgärder inom en viss period för att skäta skogen i bästa möjliga mån?
Det är en av hundra funderingar jag har! Jag kör vidare!
(null)