Rötved - bortkastat?
Det är lite häftigt när man blir uppmärksam på det minst uppenbara, bara för att det är uppenbart aktuellt just nu. Det är som när jag skulle köpa en ny bil och jag hade siktet på en Honda och funderade lite över att jag inte hade sett någon sådan på ett tag. Och plötsligt så dök det upp på vägarna just den bilen i olika årsmodeller och de fanns överallt!
Lika är det med skogsbruket. För ett tag sedan tog jag en promenad och såg väggar med virke och etiketter faststämplade på högar. Tidigare hade jag struntat i vad som stod på etiketterna. Eller - jag hade inte ens märkt av högarna och bara stirrat rakt fram på vägen. Jag stannade upp, tittade runt, gjorde en egen uppskattning om träden och såg skogsvägarna som har använts och de öppna ytorna etc. Kanske inte så mycket en "Aha"-känsla, men i varje fall en "Wow"-känsla. 
Och på några etiketter såg jag att det stod "Rötved". Första reaktion? "Nääääää, vad tråkigt och bortkastat!!"
Vad gör man då? Man tar reda på om det är så illa som man tror.
 
 
 
Det här har jag fått reda på hittills: Rötved - kärt barn har flera namn. Rötveden kan också kallas för Bränsleved. Och vad innebär detta? Rötved - eller Bränsleved - kan istället gynna genom att veden förbränns och används till värme. Detta kan man med fördel användas för eget bruk och man kan också sälja vidare.
2017 fick en lantbrukare från Tranås priset Guldyxan för sitt arbete med bränsleveden till att omvandla till förbränning och värme. Guldyxan delas ut av tidning Land Skogsbruk, LRF Skogsägarna och Elmia.
Vinnaren har genom sitt arbete med att kunna värma upp delar av sin by och minskat färdkostnaderna för bränsleveden till pannan - "I år letade juryn efter en skogsägare, eller i skogsbruket praktiskt verksam person, som bidrar till att mer energi från skogen kan tas tillvara och därmed minska utsläppen av koldioxid." Se länken för att läsa hela artikeln: https://www.elmia.se/wood/For-press/Nyheter-rss/vinnare-av-guldyxan-2017/
Vad är då kraven?
"Skall bestå av kvistad stamved. Skogsröta och fast lagringsröta tillåts utan begränsning. [...] Får inte innehålla mineral (grus, sten etc) eller andra föroreningar som kan skada eller störa mottagarens utrustning för bränslehantering, förbränning etc." Informationen är hämtad från en pdf-fil som Norra Skogsägarna har skapat och mer information finns via länken nedan (https://www.norra.se/verksamhet/skogochvirke/Saljavirke/Documents/Energisortiment_prislista_Vasterbotten%20kust.pdf). OBS! Detta är information från 2014 och kan ha uppdaterats.
Nästa inlägg? Vad finns det att hämta ifrån skogen? Kategorierna hittills verkar vara tre:
Rundvirke, massaved och bränsleved. Hur används kategorierna, till vilka industrier och var hamnar DITT virke?
 
Tills dess, ha det gott!